29 Nov 2018 Lvl. 1
No state reply yet
Alert created on: 29 Nov 2018 Hungary

New Pro-Government Media Conglomerate Threatens Media Pluralism

Source of threatNon-state
CategoryOther acts having chilling effects on media freedom
Partner EFJ/IFJ AEJ Index
No state reply yet
Partner EFJ/IFJ AEJ Index
The owners of a majority of Hungary’s pro-government media outlets announced on 28 November 2018 that they are donating their companies to a foundation, the “Central European Press and Media Foundation”. This new media conglomerate will include cable news channels, online news portals, tabloid and sports newspapers and all of Hungary’s county newspapers, several radio stations and numerous magazines.
Among the media companies to be under its control are Echo Penisola Ltd. (Part FM radio station), Gong Radio Ltd. (Gong FM radio station), Hír TV (Hír TV station), Hold Reklam Ltd. (Retro radio station), Hung-Ister Jsc. (audiovisual producer), K4A Publishing House Ltd. (Figyelo weekly magazine), Mandiner Press Ltd. (mandiner.hu), Modern Media Group Jsc. (Lokal daily, Lokal Extra paper, lokal.hu and 888.hu), Napfenymedia (Deli Szo naewspaper and szegedma.hu), Ripost Media Ltd. (Ripost daily, Hello! weekly, ripost.hu, faktor.hu).
Some other media companies announced that they are ready to assign their ownership rights to the Foundation: Opus Press Ltd. (Opus closed down Nepszabadsag daily and owns all the county newspapers through Mediaworks Co., the Nemzeti Sport leading sport daily, the Bors tabloid daily, Vilaggazdasag economic daily, and weeklies), Echo Hungaria TV Jsc. (Echo TV), Magyar Idok Ltd (Magyar Idok daily), New Wawe Media Group (origo.hu, life.hu, travelo.hu, etc.).
According to media reports, most of the publications donated to the Foundation were acquired or founded by allies of Prime Minister Viktor Orban in the past few years. Some of them turned from relatively independent outlets into supporters of the government, with copious state and government advertising.
The Foundation’s media operations will be led by Gabor Liszkay, a newspaper publisher known for his loyalty to Viktor Orban.
On 28 November, the National Federation of Hungarian Journalists (MUOSZ) sent a letter to the Media Authority and the Competition Office in Hungary, in order to denounce the hegemonic position of the new conglomerate, in many areas of the press, including national commercial radio and county newspapers.
Open in a new window show-link