06 Dec 2018 Lvl. 2
Resolved
Alert created on: 03 Oct 2016 France

French Satellite Provider under Pressure to Remove Kurdish Med Nûçe TV

Source of threatNon-state
CategoryOther acts having chilling effects on media freedom
Partner EFJ/IFJ
Partner EFJ/IFJ
Eutelsat SA, the French satellite provider hosting over 6000 televisions channels, has notified its intention “to remove immediately” Med Nûçe TV, a Kurdish language television channel broadcasting from Belgium, from its transponder because “the content is not in line with public order directives of the terms between us as well as with the laws which regulate TV distribution in Europe and surrounding countries”. According to EFJ sources, Eutelsat SA has been put under pressure by RTÜK (Turkish Radio Television Supreme Council) to remove the signal of Med Nûçe TV considered as a pro-PKK television channel by Turkish authorities. It follows on the banning by Türksat, at the request of the Turkish government, of around 20 TV channels and radio stations under the state of emergency.
Resolved
06 Dec 2018: On 6 December 2018, considering the fact that the Paris Commercial Court has ordered Eutelsat to re-establish the broadcasting of the TV channel Med Nûçe, the partner organisations to the Platform declared this case to be “resolved”, concluding it was no longer an active threat to media freedom.
Updates
07 Jun 2017
Eutelsat, following on a request received from the Turkish Radio Television Supreme Council, has notified on 14 April 2017 its intention to remove the signals of Channel News, Ronahi TV and Sterk TV, three television channels broadcasting from EU countries to Kurdish-speaking audience from its transponder because “the content in which statements are made by the leaders of the terrorist organisation called as PKK/KCK”. In an urgent notice sent to the Slovenian service provider STN, Eutelsat writes "you shall stop any transmission within one hour of request of Eutelsat (...) we hereby officially request that you remove the television channels 'Sterk TV and Ronahi TV' from the multiplex you operate in accordance with our agreement".
22 Nov 2016
On 14 November 2016, the Paris Commercial Court ordered Eutelsat to re-establish the broadcasting of the TV channel Med Nûçe.
18 Nov 2016
On 14 November 2016, the Paris Commercial Court condemned Eutelsat SA for removing the signal of Newroz TV, on 11 October 2016. The French satellite operator was ordered "to re-establish the broadcasting of programmes" under a penalty of 10.000 € per day of delay.
11 Oct 2016
On 11 October 2016, Eutelsat removed the signal of Newroz TV, a Kurdish language television channel broadcasting from Sweden, after receiving a direct request from the Turkish Radio Television Supreme Council. Newroz TV is accused by the Turkish authorities of spreading propaganda for the Kurdistan Worker's Party (PKK). It is the second Kurdish TV channel to be dropped by Eutelsat in one week. On 3 October, the signal of Med Nûçe TV was also removed and the channel was no longer accessible to viewers.
03 Oct 2016
On 3 October 2016, Eutelsat removed the signal of Med Nûçe TV and the channel is no longer accessible to viewers.
Open in a new window show-link