Home

Other projects

E-democracy projects

Forum History

 

The Forum was established by the Third Summit of Heads of State and Government of the Council of Europe  (Warsaw, May 2005), to strengthen democracy, political freedoms and citizens' participation.

(...)

Forum previous sessions

Forum_Democracy2011

(Limassol, Cyprus, October)

Interdependence of democracy and social cohesion.

New: Proceedings

"Radical measures taken in many countries to try to balance public budgets are both necessary and understandable” but  “Countries are running a high risk of seriously undermining the European model of social cohesion.”  declared Council of Europe Secretary General Thorbjorn Jagland while opening the Cyprus Forum.

2010

(Yerevan, October)

Perspectives 2020 Democracy in Europe - Principles and Challenges

Proceedings

 

''The Council of Europe has a unique strategic role to play in strengthening good democratic governance at all levels in the European space''. Democracy, or rather good democratic governance, is now not only intrinsically linked to the respect of human rights but is also recognised as the most effective form of governance to ensure stability, sustainability and well-being.

 That was the main message of the 2010 Forum.

(...)

 

2009

(Kyiv, October)

Electoral systems: strengthening democracy in the 21st century

(Proceedings)

 "In a genuine democracy, the citizen is sovereign and the voter decides" - that was the main message of the 2009 Forum, which highlighted the need for greater public involvement, with a view to increasing voter turnout and ensuring that all stages of public life are democratic..

(...)

 

2008

(Madrid, October)

"E-democracy: who dares?"

 

The discussions addressed the impact of information and communication technologies (ICTs) on democracy.

(...)

 

2007

(Stockholm, June)

"Power and empowerment - The interdependence of democracy and human rights"

 

This event addressed issues such as the role and responsibilities of the opposition, representative democracy at the local and regional level, empowerment of the individual and non-discrimination, respect for freedom of expression and association for civil society, and fostering democracy, human rights and social networks.

 (...)

 

2006

(Moscow, October)

"The role of political parties in the building of democracy"

 

The Forum reflected on  the role and responsibilities of political parties in finding democratic solutions to contemporary challenges, the interaction between political parties and with other actors in the democratic process, and the building and strengthening of democratic institutions.

(...)

 

Launch meeting (Warsaw, November 2005)

"Citizens' participation"

 

 

The discussions addressed the state of contemporary democracy in Europe.

(...)

Previous projects

("Making

Democratic institutions work")

 


Icelandic

Kynning á Sáttmálanum

Fyrir frumkvćđi Evrópuráđs hefur ungt fólk frá mismunandi löndum innan Evrópu útbúiđ ţennan Evrópu Sáttmála fyrir Lýđrćđislega Skóla án Ofbeldis, byggt á megin markmiđum og gildum Evrópubúa, sérstaklega ţeirra byggđum á sáttmála Evrópuráđs um Mannréttindi og viđurkenndum frelsis gildum.

Ţessi hópur ungs fólks mćlir međ ţví ađ allir skólar í Evrópu íhugi alvarlega ađ taka ţennan Sáttmála til alvarlegrar íhugunar sem fyrirmynd til ađ ýta undir lýđrćđislegt skólakerfi án ofbeldis.

Hafa skal í huga mismunandi ađstćđur til menntunar í Evrópulöndum, Sáttmálinn getur annađhvort veriđ samţykktur sem slíkur eđa viđurkenndur og frekar bćttur af skólunum eftir ţví sem viđ á, ţó skal anda hans og meginmarkmiđum viđhaldiđ.

Minnisskjal fylgir ţessum Sáttmála sem inniheldur útskýringar og dćmi til ađ auđvelda ađlögun hans.

Evrópu Sáttmáli fyrir Lýđrćđislega Skóla án Ofbeldis

1.Allir međlimir skólasamfélagsins eiga rétt á öruggum og friđsömum skóla. Allir hafa ţá ábyrgđ ađ leggja sitt af mörkum til ţess ađ skapa jákvćtt og hvetjandi umhverfi til menntunar og ţroskunar persónuleikans.

2. Allir eiga rétt á ţví ađ komiđ sé fram viđ ţá á sama hátt og af sömu virđingu án
tillits til persónulegs mismunar. Allir njóta frelsis til tjáningar án ţess eiga á hćttu mismunun eđa bćlingu af hálfu annarra.

3. Skólasamfélagiđ ber ábyrgđ á ţví ađ allir séu međvitađir um réttindi sín og skyldur.

4. Allir lýđrćđislegir skólar hafa lýđrćđislega kosiđ skólaráđ, sem sér um
ákvarđanatökur innan skólans. Ţađ ráđ samanstendur af fulltrúum nemenda, kennara, foreldra og öđrum međlimum skólasamfélagsins ţar sem viđ á. Allir međlimir skólaráđsins hafa rétt til ţess ađ kjósa um ákvarđanir varđandi skólann.

5. Í lýđrćđislegum skóla eru hvers kyns árekstrar eđa deilur leystar á ofbeldislaus
og uppbyggjandi hátt í samvinnu viđ alla međlimi skólasamfélagsins. Hver skóli hefur innan síns samfélags ţjálfađa nemendur og starfsfólk sem sinnir ţví hlutverki ađ leysa hvers kyns árekstra og deilur međ ráđgjöf og samningaviđrćđum eftir ţví sem viđ á.

6. Hvert og eitt tilfelli af hvers kyns ofbeldi er rannsakađ og tekist er á viđ ţađ viđ upphaf ţess og ţví fylgt eftir hvort sem nemendur eđa ađrir međlimir skólasamfélagsins eiga hlut ađ máli.

7. Skólinn er hluti af hinu víđara samfélagi. Samvinna og upplýsingaflćđi milli
skólans og ađila utan hans er mikilvćgt til ţess ađ koma í veg fyrir og leysa hvers kyns vandamál.